Wilt u eMail versturen vanuit uw internetbrowser met een eMail formulier dan dient uw browser over zekere informatie te beschikken die nodig is om eMail te kunnen verwerken. Benodigd zijn: wie is de afzender, waar moet de mail heen en welke computer moet de mail doorsturen. De internetpagina waar vanaf de eMail wordt verstuurd weet waar de eMail heen moet. De browser moet dus informatie hebben over uw eMailadres en de eMailcomputer van uw ISP, de SMTP server. Indien deze gegevens niet zijn ingevuld, kunt u geen eMail versturen vanuit uw browser (dus via een mail formulier) maar zult u de mail moeten versturen vanaf uw eigen eMail programma. Alle browser's hebben een andere manier om de benodigde gegevens op te slaan, bij Netscape 4x staan ze b.v. onder Edit, Preference, Mail & Newsgroups, Identity. Bij StarOffice staat het eMailadres onder Extra, Opties, Algemeen, Gebruikersgegevens. De computergegevens onder Extra, Opties, Internet, Mail/News. Voor uw eigen browser kunt u meestal de plaats vinden in de helpfunctie, of anders bij de leverancier van uw computersysteem.
Een fout in Netscape Navigator zorgt ervoor, dat geprobeerd wordt de in een document opgenomen JavaScripts ook bij het printen te verwerken, daardoor kunnen sommige pagina's niet geprint worden. De melding "no pages to print" wordt weergegeven in het error schermpje. Oplossing is nadat de pagina op het scherm staat tijdelijk JavaScript uit te zetten. (Edit, Preference, Advanced)
De beveiliging van Netscape kan er voor zorgen dat als men via een proxy server verbonden is met het internet,
bepaalde Java programma's zoals het door ons geleverde dia-showprogramma van Anfy niet werken.
De volgende regel toevoegen in prefs.js kan helpen.
Deze file is gesorteerd en de toegevoegde regel moet wel in de goede alfabetische volgorde staan. Maak voor u een systeem file aanpast altijd een copie zodat u terug kunt gaan naar de originele file.
Indien u met Netscape een site bezoekt met foutieve Java ® of Flash ® code kan het voorkomen dat Netscape in een lus blijft hangen waardoor u daarna geen site meer kunt bezoeken. Dit is te herkennen aan het opstarten van Netscape nadat u alle openstaande Netscape windows heeft gesloten, Netscape komt in dat geval meteen zonder intro window op het scherm te staan. Oplossing is het geforceerd stoppen van alle Netscape processen (Onder NT of 2000) of het opnieuw opstarten van uw computer.
De openingspagina van sommige ISP's onderdrukt de navigatie regel waardoor het niet mogelijk is een url handmatig in te typen, ook kan de browser op 'fullscreen" worden gezet zodat er een optimaal werkvlak ontstaat. Met F11 is naar en van fullscreen te schakelen. Als u de url regel niet meer ziet moet u eventueel eerst uit de fullscreen en dan met het pijltje op de onderste lijn van de zichtbare grijze bovenbalk gaan staan zodanig dat het pijltje verandert in een dubbele pijl (een punt naar boven en een punt naar beneden). Door nu de linker muisknop ingedrukt te houden en de muis naar beneden te bewegen komen de onderdrukte delen weer te voorschijn.
In sommige gevallen vervormt het achtergrondbeeld of watermerk onder IE 4.0 tijdens het bewegen van de muis of tijdens het laden van de pagina. Voor zover op dit moment bekend treed dit verschijnsel alleen op bij oudere configuraties die qua videokaart krap bemeten zijn en zal de hoofdoorzaak waarschijnlijk de combinatie van Internet Explorer met een klein videogeheugen zijn. Onder Netscape hebben wij dit verschijnsel niet kunnen reproduceren. In sommige gevallen herstelt het beeld zichzelf, in andere gevallen moet op refresh (vernieuwen) worden gedrukt. Door het Internet Explorer window niet op volledige schermmaat te zetten kan het effect verminderen of verdwijnen. Bij een snellere verbinding of een snelle pagina lijkt het probleem eerder op te treden.
Bij sites die gebruik maken van frames en JavaScript kunnen de voorgenoemde problemen eerder optreden aangezien die site's een zwaarder beslag leggen op de syssteem resources. Ook kan de combinatie van een krap bemeten syteem en een site met watermerk, frames en Java ® er wel eens voor zorgen dat een pagina moeilijk kan laden en een aantal keren knippert voordat die uiteindelijk laad of in extreme gevallen blijft knipperen (een keer op de rechter muisknop drukken kan de loop soms verhelpen).
MakingThePages b.v. kan altijd een versie van een internetsite bouwen die op alle systemen vanaf intel 386 16 MHz win 3.11 goed werkt. Gezien de kosten die verbonden zijn aan meerdere versie's is het de keuze van onze klanten om het platform te bepalen van waaraf het vlekkeloos werkt. Op sites van enige omvang kunt u altijd proberen om via de sitemap http://www.sitenaam.nl/text/sitemap alsnog toegang te verkrijgen tot de aangeboden informatie.
Gewild of ongewild kan het voorkomen dat de lettergrootte van de browser ontregeld raakt en u wordt geconfronteerd
met extra kleine of extra grote letters.
Bij Netscape zijn er twee manieren om de lettermaat aan te passen. Onder Edit, Preferences, Appearance, Fonts
is de standaardmaat voor de letters in te stellen. Zowel de vaste letters als de proportionele letters zijn afzonderlijk
qua type en maat in te stellen. Ook heeft Netscape de mogelijkheid om on the fly de letters te vergroten of te verkleinen
met de toets combinatie 'Ctrl ]' voor groter en 'Ctrl [' voor kleiner.
Internet Explorer heeft duidelijk minder mogelijkheden tot het naar wens instellen van de lettergrootte. Onder
View, Fonts (Beeld, Tekengrootte) is te kiezen uit 5 maten van extragroot tot extraklein.
Bij blijvende problemen eMail B.W.P.M Mauritsz b.mauritsz@makingthepages.nl met Uw eigen eMailprogramma, of gebruik het mailformulier
© webdesign b.w.p.m. mauritsz buurmalsen holland